Hva er en virtuell assistent? Hvordan kan en VA hjelpe deg?

Publisert av Mari Vige den

Hva er en Virtuell Assistent? Hvordan kan en VA hjelpe deg?

Så hva er en Virtuell Assistent? En virtuell eller digital assistent er en person som jobber frilans med å hjelpe små og mellomstore bedrifter med en stor variasjon av oppgaver normalt sett gjort av bedriftens daglige leder, evt en ansatt admin assistent el.

En VA jobber fra eget kontor evt hjemmekontor, og tar ikke opp plass eller kostnader i bedriftenes egne lokaler.

De sørger for eget utstyr og arbeidsplass, og tar kun betalt for aktive arbeidstimer utført for den aktuelle bedriften, enten på timebasis eller til en avtalt fastpris.

Arbeid en VA gjør må kunne utføres på PC og online, og avtaler/oppfølging inngås og utføres via skype og i noen tilfeller face to face om det er ønskelig.

I USA og mange andre land er bruk av virtuelle assistenter svært utbredt, og bedriftseiere verden over ser på dette som en gunstig løsning. I Norge, derimot, er dette fortsatt et relativt ukjent begrep for mange, men det er en tjeneste i utvikling som flere og flere bedriftseiere får øynene opp for.   

Hva kan en virtuell assistent gjøre for DIN bedrift?

En VA kan gjøre det meste av administrative og i noen tilfeller mer spesialiserte oppgaver for en bedrift online. 

Generelt kan du se på Virtuelle tjenester som en måte å få oppgaver gjort som:

– Du ikke er god på selv ; en lege kan være en dyktig lege, men forstår seg ikke på PC, noen forretningsfolk klarer ikke holde styr på avtaler og logistikk osv osv.

– Du ikke har lyst til å gjøre; uansett om vi vil innrømme det eller ikke finnes det oppgaver vi hater å gjøre, selv om vi vet det må bli gjort. Det kan være arkivering, punchejobber, svare på tlf, følge opp sosiale medier mm.

– Du har det for travelt til å gjøre selv; det kommer en tid da din timepris vil være for høy til å bruke tiden din på å punche inn data el. Og på et tidspunkt har du rett og slett ikke nok timer i døgnet til alt arbeidet som skulle vært gjort.

– Trekker deg vekk fra din kjerneaktivitet eller kompetanse; dette er spesielt sant for mange forretningsfolk. Som daglig leder skal du være strateg og legge til rette for at bedriften kan vokse og sitte igjen med nok på bunnlinja, ikke stresse med bilag, holde orden på nettsiden og bekymre deg for SEO.

Det er mange fordeler med å hyre inn en virtuell assistent:

– Det er færre kostnader og mindre ansvar enn å ansette en person på hel eller deltid.

– De kan lett byttes ut om det ikke skulle fungere.

– Reduserer stress; det kan være ganske stressende å gjøre oppgaver som, selv om de må bli gjort, ikke er oppgaver du liker å gjøre. Det kan ødelegge dagen din, rett og slett. En virtuell assistent er glad for å kunne gjøre den jobben du ikke liker.

– En virtuell / digital assistent har evnen, kunnskapen, kompetansen, plassen og utstyret til å gjøre de oppgavene du trenger hjelp til.

– Du betaler kun for den faktiske tiden den virtuelle assistenten bruker på arbeidsoppgavene du vil få gjort.

– Du trenger ikke tenke på alle kostnadene med å ha en ansatt ; skatt, arbeidsgiveravgift, forsikringer, sykepenger, feriepenger osv.

– Du trenger ikke tenke på at du må sørge for nok jobb til en VA, eller ansatte som sløser bort tid på sosiale medier.

– En virtuell assistent kan gjøre nesten alle tjenester en fysisk tilstedeværende admin assistent eller personlig assistent gjør, uten alt styret.

Men å hente kaffen, posten, hunden eller ungen, det må du gjøre selv. 😉 

Snakkes vi ? 🙂 Her finner du en oversikt over mine tjenester.


0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *