Hvordan finne kunder som Virtuell Assistent

Publisert av Mari Vige den

Dette er kanskje et av de spørsmålene jeg får oftest. “Hvordan skal jeg egentlig finne kunder som Virtuell Assistent?”

Og jeg skjønner det! Det var noe av det jeg syns var vanskeligst i starten også. For å starte bedrift er ikke vanskelig – kanskje skummelt – men ikke vanskelig. Det er alt som kommer etterpå som kan kjennes både overveldende og umulig til tider.

I denne bloggen skal jeg dele med deg noen tips som gjør det litt enklere når du skal ut å finne kunder til din VA-business. (Ikke startet som VA enda? Les her

Identifiser målgruppen din først 

Uansett hvilken markedsføringsstrategi du velger å benytte deg av, så MÅ du vite hvem du skal finne. Er du helt ny kan dette oppleves litt vanskelig, men jeg anbefaler deg å bruke litt tid på det allikevel. For hvordan skal du finne kunder som Virtuell Assistent om du ikke vet hvem det er du leter etter? Idealkunden og målgruppen din er en forestilt person som ligner en person du virkelig kunne tenke deg å jobbe med. 

Her er noen spørsmål du kan stille deg for å finne ut av hvem det er for deg: 
  • Hvilken bransje syns du er interessant og kunne tenke deg å jobbe med? 
  • Hvilke tjenester tilbyr du nå og (evt hvilke kunne du tenke deg å tilby) og hvem trenger denne typen tjenester? 
  • Tenk på tidligere arbeidssituasjoner; hvem trivdes du å jobbe med og evt hvem trivdes du ikke med? 

Når du har et lite (eller stort) grep om hvem idealkunden og målgruppen din er, så bør du tenke på hva som er den største utfordringen hennes. Hva er smertepunktet og utfordringen hun/han kjenner på i bedriften sin som du og dine tjenester kan løse? 

Om du bruker litt tid på dette vil det gjøre markedsføringen og det å finne kunder som Virtuell Assistent mye enklere. 

Så hvordan finne kunder som Virtuell Assistent online

Vi vet alle hvor fort gjort det er å kaste bort tid i sosiale medier (tar meg i det stadig vekk), så derfor er det viktig å dedikere tid spesifikt til denne oppgaven. Å prøve å finne idealkunder her og der innimellom alt annet du skal gjøre er lite effektivt. 

Når du skal gjøre dette er det om og gjøre å være litt detektiv og være kreativ. Du må tenke utenfor boksen når det kommer til idealkunden din, og det kan være en god idé å lage en liten bank med nøkkelord/hashtagger relatert til din idealkunde, bransjen du ønsker å jobbe med eller din tjenester. Disse kan du bruke når du skal søke etter idealkunden din i sosiale medier, på google, i Facebookgrupper og andre relevante sider online. 

Når du har funnet bedrifter du tenker er en idealkunde er det på tide å begynne å engasjere deg og bygge relasjonen, være foran de så de legger merke til hvem du er og hvordan du kan hjelpe. Dette er noe du må gjøre igjen og igjen og over tid slik at hun får tillit til deg. Tenk også på at dette skal være en genuin relasjon – noen du faktisk har lyst til å bli kjent med og bruke tid på. Alt annet vil gjennomskues og heller ikke være særlig lystbetont. 

Markedsundersøkelser for Virtuelle Assistenter

Markedsundersøkelser er en fantastisk måte å bli kjent med idealkunden din og målguppen din på – og lære mer om hva som er deres smertepunkt og utfordringer i businessen. Dette vil ha stor betydning for deg når du skal skape innhold og  markedsføre deg – for det må resonnere med de og gi de en følelse av at du kjenner de og vet hva de strever med. Det vil igjen gjøre at du kan posisjonere deg som en som kan løse disse utfordringene og lette på det som er krevende. 

Spørsmålene du stiller avhenger av tjenester du tilbyr, bransje/målgruppe og idealkunden din, men pass på at spørsmålene faktisk gir deg svar som vil være nyttige i denne sammenhengen. Husk at markedsundersøkelser er en metode UTEN baktanker eller salgspitcher. Aller best er det også om du tilbyr en liten “gave” som f eks en enkel gjennomgang av Instagram-profilen deres om det er en tjeneste du tilbyr. 

Nettverking – undervurdert og effektivt for synlighet

Det er ikke tvil om at det å bygge nettverk har mye å si for businessen din. Det er en egen markedsføringsstrategi faktisk. Og den ene personen i nettverket ditt kan faktisk en dag bety den store forskjellen. Invester tid i å bygge relasjoner med Virtuelle Assistenter og bedrifter som tilbyr andre tjenester enn deg der dere ikke direkte konkurrenter og kan dra nytte av hverandre. Da vil du øke sjansen for å bli referert når de får henvendelser de ikke kan ta på seg selv, men som passer deg. Dere vil også kunne vise enda bedre service til kundene deres ved å kunne tilby flere tjenester via hverandre. 

En super måte å starte online nettverking på er å avtale små kaffeprater over Zoom. En liten prat der dere blir bedre kjent med hverandres bedrifter og på den måten skaper en kontakt og starter en relasjon face-to-face. 

Varme e-poster 

Såkalte kalde e-poster er en viktig del av en markedsføringsstrategi som kalles direkte markedsføring, og er i prinsippet at du sender den samme e-posten til veldig mange mottakere. Men å sende 100 like eposter til ulike bedrifter kan oppleves som spam og gir ikke nødvendigvis så godt resultat. En varm e-post derimot er en kald e-post som er gjort litt mer personlig. Fortsatt kreves volum for at denne metoden skal fungere godt, men til gjengjeld kan det også fungere veldig godt. 

Lag en e-post mal som viser hvem du er, hva du gjør og hvordan det kan hjelpe bedriften du kontakter. En mal som enkelt lar seg tilpasse til ulike bedrifter. Du er nødt til å gjøre litt research i forkant slik at du er sikker på at bedriften opplever det som en personlig e-post og ikke en av mange. Altså at du putter inn litt personlige kontaktpunkter. Avslutt med en invitasjon til å ta kontakt for videre dialog. 

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring handler om å tilføre VERDI til idealkunden din. Det kan være informativt, kunnskap som kan være nyttig for de eller det kan være  underholdende innhold. Det store forskjellen er at du ikke dirkete markedsfører ditt produkt eller din tjeneste, men du gjør det indirekte gjennom verdien du gir. Uansett om du gir verdi gjennom nettsiden din og blogg, gjennom sosiale medier eller f eks e-post, så er målet at potensielle kunder skal ha lyst til å bli værende hos deg. De må oppleve at innholdet du deler gir de verdi og løser en utfordring de har. Gjennom innholdsmarkedsføring vil du også bygge autoritet og posisjonere deg som en ekspert. 

Dette var en liten smakebit og noen tips som funker veldig godt når du skal ut å finne kunder som Virtuell Assistent. 

Og husk at når du skal markedsføre VA-businessen din og finne kunder, så bør du bruke ulike metoder og strategier, OG du MÅ være konsistent. Det nytter ikke å si at det ikke funker etter 1 uke. 

Til sist vil jeg si en ting til: 

Det er veldig fort gjort å ikke prioritere egen markedsføring. Spesielt hvis du har vært heldig å fått noen kunder litt tilfeldig. Men tilfeldig er ikke det du vil. Kunder kommer og går, og uten en markedsføringsstrategi vil det være vanskelig å raskt erstatte kundene du mister eller fylle på med flere når du har behov for det. 

For panikken du kan kjenne på når et samarbeid avsluttes, bekymringen for hvordan du skal få en ny kunde som tar deg opp på samme eller høyere inntektsnivå – det er ikke noe du ønsker å kjenne på. Eller hva? 

Hvis du ikke har en markedsføringsstrategi i dag, så har jeg det du trenger. Et program spesifikt for Virtuelle Assistenter som viser deg hvordan du enkelt og effektivt kan markedsføre businessen din og få kunder igjen og igjen. Det er ikke et program for hvem som helst, men for deg som virkelig vil satse på businessen din som Virtuell Assistent. Her slipper du å sy sammen et opplegg selv – du får alle metodene og veiledningen du trenger underveis. 

På mandag 11.1.21 åpner ventelista til denne runden, men jeg har tenkt å gi deg som leser denne bloggen mulighet til å bli med på ventelista allerede nå! Da blir du også en av de første som får mulighet til å sikre deg 1 av 20 plasser i denne runden. 

25.1.21 går vi i gang! 


0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *